شوتینگ‌های زباله

انواع شوتینگ‌های زباله و اهمیت آنها

هنگامی که صحبت از مدیریت زباله در ساختمان‌های بزرگ و پرجمعیت به میان می‌آید، یکی از ایده آل‌ترین راه حل‌ها استفاده از سیستمی است که با نام شوتینگ شناخته می‌شود. این روش شامل استفاده از کمپرسور هوا برای بیرون ریختن زباله از طبقات بالای ساختمان از طریق یک کانال است که هر زباله یا بسته‌ای را می‌توان از داخل آن به مخزن انتقال داد. 

مزایای متعددی برای این روش ذکر شده است که از جمله آنها می‌توان به کاهش هزینه‌های حمل زباله، رفت و آمد کمتر در ساختمان و حفظ بهداشت و سلامتی افراد اشاره کرد. استفاده از کمپرسور تضمین می‌کند که زباله‌ها با کمترین تلاش و بدون ایجاد مزاحمت برای محیط اطراف به خارج از ساختمان یا مخزن زباله منتقل می‌شوند.

علاوه بر این با استفاده از این سیستم بسیاری از مشکلات دفع زباله از جمله حمل آن تا سطح زباله بیرون از ساختمان، تمیز کردن راهروها و بوی نامطبوع آن رفع می‌شود. در ادامه انواع سیستم شوتینگ زباله را مورد بررسی قرار داده و می‌خواهیم بدانیم که هر یک برای چه نوع ساختمانی مناسب هستند. با ما همراه باشید. 

 

شوتینگ‌های زباله

سیستم شوتینگ زباله چیست؟

این سیستم در حقیقت به کانال ارتباطی است که از یک دریچه برای انتقال زباله به مخزن جمع آوری زباله استفاده می‌کند. در ساختمان دریچه‌های متعددی تعبیه می‎شود تا ساکنین به راحتی بتوانند زباله‌ها را به مخزن منتقل کنند. در انتهای کانال نیز دریچه‌ای وجود دارد که زباله از داخل آن عبور کرده و در داخل مخزن می‌ریزد.

از این سیستم معمولا در ساختمان‌های بزرگ و مرتفع استفاده می‌شود. بسیاری از هتل‌ها، بیمارستان‌ها و سایر ساختمان‌های مسکونی و اداری برای سهولت در انجام برخی از کارها ار این سیستم استفاده می‌کنند. 

با استفاده از این سیستم دیگر محدودیتی برای زمان دفع زباله وجود ندارد و در هر ساعتی از شبانه روز می‌توانید زباله‌ها را از طریق دریچه به مخزن جمع آوری زباله انتقال دارد. از این رو دیگر مشکلاتی برای بیرون بردن زباله، کثیف شدن محوطه ساختمان و راهروها وجود نخواهد داشت. شوتینگ زباله بر اساس نوع کاربری به چند دسته تقسیم می‌شوند. 

دسته بندی سیستم شوتینگ زباله

شوتینگ‌های زباله را می‌توان بر اساس نوع کارایی به دو دسته شوتینگ داخلی و خارجی دسته بندی کرد. هر یک از این سیستم‌ها برای مصارف متعددی مورد استفاده قرار می‌گیرند که در ادامه به طور مختصر به معرفی هر یک خواهیم پرداخت: 

شوتینگ خارجی چیست؟

از سیستم شوتینگ خارجی زمانی استفاده می‌شود که کار ساخت و ساز ساختمان تمام شده باشد و یا ساختمان قدیمی باشد و ساکنین تصمیم بگیرند سیستم شوتینگ را راه اندازی کنند. در این صورت محلی را بیرون از ساختمان برای کانال کشی در نظر گرفته و تجهیزات مورد نیاز احداث می‌شود. در این شرایط به دلیل این که فضای کافی در داخل ساختمان برای کانال کشی وجود ندارد به ناچار کانال از بیرون از ساختمان عبور داده می‌شود. به این سیستم، شوتینگ خارجی گفته می‌‎شود.

 

شوتینگ‌های زباله

شوتینگ داخلی چیست؟ 

در این نوع سیستم هنگام ساختن بنا محلی را برای عبور کانال شوتینگ در نظر می‌گیرند و کانال اصلی در زمان ساخت و ساز نصب شده و دریچه‌هایی نیز در هر طبقه برای دسترسی راحت‌تر ساکنین تعبیه می‌شود. تجهیزات، اندازه کانال و سایر موارد مورد نیاز بر اساس تعداد واحدها و وضعیت ساختمان متفاوت خواهد بود. برای تهیه تجهیزات بهتر است از افراد متخصص مشورت گرفته و موادی که مورد نیاز است را خریداری کنید. 

انواع شوتینگ زباله بر اساس نوع کاربرد 

همانطور که اشاره شد سیستم شوتینگ بر اساس نحوه نصب به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می‌شود. حال می‌خواهیم بر اساس نوع کاربرد انواع شوتینگ را مورد بررسی قرار دهیم. 

شوتینگ زباله آپارتمان 

یکی از رایج‌ترین کاربردهای استفاده از سیستم شوتینگ زباله است که معمولا برای ساختمان‌های مرتفع و برج‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد تا حمل و انتقال زباله به مخزن زباله سریع‌‌تر و راحت‌تر انجام شود. استفاده از این سیستم در ساختمان‌های بزرگ و مرتفع برای ساکنان آرامش و راحتی به همراه خواهد داشت و مشکلاتی از قبیل کثیف شدن راهروها و محل قرار دادن زباله بیرون از ساختمان رفع خواهد شد. علاوه بر این هزینه دفع زباله نیز کاهش خواهد یافت.

شوتینگ نخاله ساختمانی 

از این نوع شوتینگ در عملیات ساختمانی و پروژه‌های ساخت و ساز استفاده می‌شود و برای انتقال سریع‌تر ضایعات و نخاله‌های ساختمانی از طبقات بالاتر کاربرد دارد. با استفاده از شوتینگ مراحل حمل ضایعات سریع‌تر انجام می‌شود و پروژه با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت. به طور کلی استفاده از سیستم شوتینگ از هدر رفتن هزینه و زمان جلوگیری می‌کند و بسیاری از مخارج اضافی برای جمع آوری و حمل زباله‌ها کاهش می‌یابد. 

شوتینگ نخاله ساختمانی معمولا به صورت خارجی نصب شده و پس از اتمام پروژه کانال و تجهیزات جمع آوری می‌‎شوند. ظرفیت و استحکام مواد استفاده شده در این سیستم بایستی بیشتر باشند تا برای انتقال مواد و زباله‌های سنگین کارایی لازم را داشته باشند. 

شوتینگ هتل و بیمارستان 

از دیگر انواع شوتینگ که برای انتقال ملحفه‌ها و سایر زباله‌ها به مخزن مورد استفاده قرار می‌گیرد، شوتینگ هتل و بیمارستان است. با استفاده از این سیستم فرایند حمل و جابجایی ملحفه‌ها و زباله‌ها با سرعت بیشتری انجام می‌شود و مشکل رفت و آمد در راهروها با زباله که صورت ناخوشایندی خواهد داشت، رفع خواهد شد. در بیمارستان‌ها این مسئله به دلیل رعایت بهداشت از اهمیت بالاتری برخوردار است و معمولا از چند دریچه برای انتقال ملحفه و زباله‌ها استفاده می‌شود. 

استفاده از شوتینگ ملحفه به کارکنان کمک می‌کند تا ملحفه‌های کثیف را راحت‌تر به بخش خشکشویی انتقال دهند. در این سیستم کانال به خشکشویی منتهی می‌شود و کارکنان به راحتی می‌توانند ملحفه‌ها را در بخش مورد نظر شستشو دهند و دیگر نیازی به استفاده از آسانسور یا پله نیست. 

 

شوتینگ‌های زباله

مهمترین اجزای تشکیل دهنده شوتینگ زباله 

سیستم شوتینگ زباله از فشار هوا برای جابجایی و رسیدگی به نخاله‌های ساختمانی در طول فرآیند ساخت و ساز و تعمیر استفاده می‌کند. این سیستم از اجزای مختلفی مانند مخزن زباله، دریچه، کانال، کمپرسور، سیستم شستشو و سرعت گیر تشکیل شده است. 

مخزن زباله یکی از مهمترین اجزای این سیستم است و از فولاد ضد زنگ با ضخامت  0.7 میلی متر الی 1.5 میلی متر ساخته می‌شود. کانال شوتینگ که برای انتقال زباله استفاده می‌شوند، از ورق گالوانیزه تولید می‌شوند و ضخامتی بین 0.7 تا 1.5 میلی‌متر و قطری بین 25 تا 30 سانتی‌متر دارند.

یک کمپرسور یا دستگاه مکش برای تخلیه هوا در محفظه مخزن استفاده می‌شود و کمک می‌کند تا زباله‌ها به آرامی و بدون برخورد با دیواره کانال وارد مخزن زباله شوند. 

سرعت گیر شوتینگ از ورق فولادی با ضخامت 1.5 تا 2 میلی متر ساخته شده است که به سازه استحکام و دوام می‌بخشد. 

اجزای تشکیل دهنده سازنده سیستم شوتینگ زباله هر یک وظیفه مشخصی دارند تا راهی کارآمد و مقرون به صرفه برای جابجایی و حمل زباله‌ها، نخاله‌های ساختمانی و ملحفه‌های هتل و بیمارستان ایجاد کنند. به همین دلیل این سیستم یک سیستم کارآمد و ارزشمند محسوب می‌شود. 

سیستم شوتینگ زباله بایستی توسط افراد متخصص و به طور دقیق نصب و اجرا شود تا کارایی لازم را داشته و مشکلی در دفع زباله پیش نیاید. به همین دلیل مهم است که از افراد متخصص مشورت گرفته و از مواد و تجهیزات باکیفیت استفاده شود. برای دریافت مشاوره می‌توانید با کارشناسان شرکت پدیده تهویه آذر در ارتباط بوده و اطلاعات مورد نیاز را کسب نمایید. این شرکت سال‌ها در زمینه تولید انواع کانال و تجهیزات مرتبط با سیستم شوتینگ فعالیت دارد و محصولاتی با کیفیت را به مشتریان خود عرضه می‌نماید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *