نحوه ی نصب شوتینگ زباله

یکی از بزرگترین مشکلات برج‌های مسکونی و ساختمان‌هایی با تعداد واحدهای زیاد، مشکل دفع زباله و تمیز کردن راهروها و محل دفع زباله‌ها است. بسیاری از ساکنین برای بیرون بردن زباله‌ها دچار مشکل شده و ممکن است به دلیل کهولت سن یا مشکلات جسمی قادر نباشند هر روز از طبقات پایین آمده و زباله‌ها را به بیرون از ساختمان انتقال دهند. از طرفی با تجمع زباله‌ها، شیرابه آن در محیط روان شده و موجب انتشار بوی نامطبوع در محوطه ساختمان می‌شود. این اتفاقات به مرور زمان منجر به افزایش تعداد موجودات و حشرات موذی شده و آرامش ساکنین را بر هم خواهد زد. 

یکی از بهترین و موثرترین راه حل‌های رفع مشکل زباله راه اندازی سیستم شوتینگ زباله در ساختمان است. با استفاده از این سیستم دیگر مشکلی برای رفع زباله وجود نداشته و بسیاری از مشکلات ناشی از آن نیز رفع خواهند شد. در حقیقت سیستم شوتینگ زباله کمک می‌کند تا محیط بیرون و داخل ساختمان تمیز مانده و در هزینه‌های نظافت ساختمان صرفه جویی شود. سیستم شوتینگ علاوه بر دفع زباله برای جابجا کردن ملحفه و لباس در هتل و بیمارستان و همچنین برای دفع نخاله‌های ساختمانی به محل جمع آوری آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد. حال می‌خواهیم با نحوه نصب کردن این سیستم بیشتر آشنا شویم. 

سیستم شوتینگ زباله چیست؟

سیستم شوتینگ زباله برای انتقال زباله‌های واحدهای مسکونی طبقات ساختمان‌های مسکونی و تجاری به یک مخزن مشترک استفاده می‌شود. در این سیستم در هر طبقه یک دریچه تعبیه می‎شود که با استفاده از یک کانال اصلی زباله را به یک مخزن منتقل می‌کند. بدین ترتیب دیگر نیازی نیست ساکنان برای انتقال زباله به بیرون از ساختمان از طبقات پایین رفته و زباله را مستقیما در داخل سطل زباله بیاندازند. کانال استفاده شده در این سیستم به اندازه‌ای در نظر گرفته می‌شود که قابلیت حمل کیسه زباله را داشته باشد و مسدود نشود. 

این سیستم نه تنها در ساختمان‌های مسکونی و تجاری، بلکه در بیمارستان‌ها و هتل‌ها برای انتقال ملحفه‌ها و لباس‌های هر طبقه از ساختمان به مخزن شستشو یا انتقال زباله‌ها به مخزن زباله نیز استفاده می‌شود. بدین ترتیب مشکلات رفت و آمد، کثیف شدن راهروها و راه پله‌ها، هزینه تمیز کردن ساختمان و … رفع خواهد شد. شوتینگ زباله این امکان را برای ساکنان ساختمان فراهم می‌کند تا در هر ساعت از شبانه روز بتوانند زباله‌ها را به مخزن زباله بیاندازند. 

سیستم شوتینگ از سه بخش اصلی دریچه، کانال و مخزن تشکیل شده است که در زمان نصب این بخش‌ها باید به درستی و طبق استانداردهای لازم تعبیه شوند تا مشکلاتی از جمله نشت بوی زباله در ساختمان، ورود حشرات موذی به داخل راهروها و مسدود شدن کانال پیش نیاید. در ادامه با انواع و نحوه نصب این سیستم بیشتر آشنا خواهیم شد. 

انواع سیستم شوتینگ زباله 

سیستم شوتینگ زباله بر اساس نحوه نصب و اندازه کانال چندین نوع مختلف دارد. در ادامه با انواع شوتینگ زباله آشنا خواهیم شد.

انواع شوتینگ بر اساس نحوه نصب

سیستم شوتینگ با توجه به محل نصب و محل نصب کانال به دو دسته داخلی و خارجی دسته بندی می‌شود. هر یک از این سیستم‌ها مزایا و معایب خود را دارند. شوتینگ داخلی به نوعی از این سیستم گفته می‌شود که در داخل ساختمان قرار می‌گیرد و کانال‌ها به صورت توکار در داخل دیوارها جایگذاری می‌شوند. در این نوع سیستم شوتینگ هیچ تغییری در نمای ساختمان ایجاد نمی‌کند و به همین دلیل است که بسیار محبوب و پرطرفدار است. در بسیاری از ساختمان‌ها از این نوع سیستم استفاده می‌کنند و همزمان با ساخت طبقات و جزئیات ساختمان، محل عبور کانال‌ها را نیز مشخص می‌نمایند. 

اما در سیستم خارجی کانال‌ها در بیرون از ساختمان و به دیواره بیرونی آن متصل می‌شود. معمولا در ساختمان‌های قدیمی که از این سیستم برخوردار نیستند از این روش استفاده می‌شود و به ناچار کانال‌ها را به صورت روکار بر روی دیواره ساختمان نصب می‌کنند. در این نوع محل نصب دریچه شوتینگ نیز متفاوت است و مخزن زباله در بیرون از ساختمان قرار داده می‌شود. 

انواع شوتینگ زباله از نظر اندازه اندازه کانال 

سطح کانال و اندازه آن با توجه به تعداد واحدهای ساختمان و نوع زباله‌ای که از داخل کانال عبور خواهد کرد متفاوت خواهد بود. در برخی از ساختمان‌ها که در طول روز تعداد زیادی زباله به داخل مخزن انتقال داده می‌شود بهتر است از کانالی استفاده شود که حجم بیشتری را بتواند از خود عبور دهد. در برخی از ساختمان‌ها برای جمع آوری زباله‌های تر و خشک از دو دریچه استفاده می‌شود تا مرحله تفکیک زباله‌ها راحت‌تر انجام شود. 

مراحل نصب و راه اندازی شوتینگ زباله 

راه اندازی سیستم شوتینگ شامل چند مرحله اصلی است که عبارتند از: 

مرحله نصب کانال اصلی 

یکی از مهمترین بخش‌های سیستم شوتینگ زباله، کانال اصلی آن است. کانال همان لوله‌ای است که از تمامی طبقات ساختمان زباله‌ها را به مخزن اصلی زباله منتقل می‌کند. این کانال از بالاترین نقطه ساختمان تا پایین‌ترین نقطه آن امتداد یافته و در هر طبقه دارای یک بریدگی است که دریچه بر روی آن نصب می‌شود. ارتفاع و قطر کانال به تعداد طبقات ساختمان و حجم زباله‌ای که در طول روز از داخل کانال عبور داده می‌شود بستگی دارد. کانال از الیاژ مقاوم و ضد زنگ ساخته می‌شود و در برابر ضربه و عواملی از جمله رطوبت و دما مقاومت بالایی دارد. هر قدر جنس کانال بهتر باشد، طول عمر سیستم شوتینگ نیز بیشتر خواهد بود. کانال‌ها با استفاده از ورق‌های فولادی به شکل استوانه یا مکعب ساخته می‌شوند. 

نصب سیستم شستشو در کانال

از دیگر اجزای سیستم شوتینگ زباله، سیستم شستشو است که برای حفظ تمیزی و رفع آلودگی بسیار مهم است. زباله‌ها پس از مدتی از خود شیرابه‌ای تولید می‌کنند بوی بسیار ناخوشایندی دارد و در صورتی که تمیز نشود موجب تجمع حشرات شده و محیط را آلوده می‌کند. به همین دلیل نصب سیستم شستشو در کانال الزامی است. این سیستم با استفاده از فشار آب و فرچه کانال را شستشو داده و آلودگی‌های موجود در کانال را تمیز می‌کند. 

نصب سرعت گیر در مسیر کانال 

مرحله بعد نصب سرعت گیر در برخی از قسمت‌های کانال است. این کار موجب می‌شود تا سرعت زباله کاهش یافته و کانال آسیب نبیند. در صورتی که در داخل کانال سرعت گیر نصب نشده باشد، زباله با سرعت خیلی زیاد از داخل کانال عبور کرده و با شدت به دیواره‌ها برخورد می‌کند. در نتیجه پس از مدتی کوتاهی کانال خراب شده و نیاز به تعمیر خواهد داشت. علاوه بر این سرعت گیرها از پاره شدن نایلون و متلاشی شدن آنها جلوگیری می‌کند و کیسه زباله سالم و بدون پارگی در داخل مخزن فرود خواهد آمد. 

نصب دریچه سیستم شوتینگ زباله 

و اما مرحله نصب دریچه که در تمامی طبقات باید انجام شود. دریچه‌ها بایستی محکم و مقاوم بوده و درب آنها به طور کامل بسته شود تا بوی زباله و حشرات از داخل کانال به ساختمان منتقل نشود. متریال استفاده شده در ساخت دریچه و نحوه طراحی آنها در بهبود عملکرد این بخش از سیستم شوتینگ نقش بسیار مهمی دارد. دریچه بایستی به طور کامل به دیوار و کانال متصل شود و اندازه آن دقیقا با اندازه کانال یکسان باشد تا زباله به راحتی از داخل آن عبور کند. بهتر است از دریچه‌ای استفاده شود که درب آن به صورت خودکار باز و بسته شود تا نیاز به لمس کردن دریچه نبوده و به راحتی بتوان زباله را به داخل کانال انتقال داد. 

مخزن زباله 

 و در نهایت مهمترین بخش سیستم شوتینگ که در انتهای کانال قرار داده می‌شود، مخزن است که برای جمع آوری زباله در نظر گرفته شده است. زباله پس از عبور از داخل کانال به داخل مخزن افتاده و در یک جا جمع می‌شود. البته امروزه در این سیستم از کمپرسور استفاده می‌شود تا حجم زباله کاهش یافته و حمل و جابجا کردن آن راحت‌تر شود. علاوه بر این از خارج شدن شیرابه و انتشار بوی ناخوشایند زباله در محیط جلوگیری می‌شود. 

در نهایت سیستم توسط افراد متخصص عیب یابی می‌شود تا اطمینان حاصل شود که سیستم به درستی کار می‌کند. در این مرحله هرگونه عیب و ایراد موجود در سیستم شناسایی و برطرف می‎‌شود تا پس از راه اندازی و در زمان استفاده مشکلی برای دفع زباله پیش نیاید. 

البته مهمترین مرحله نصب و راه اندازی سیستم شوتینگ به طراحی و محل نصب آن مربوط است که بایستی توسط فردی متخصص و ماهر انجام شود. این سیستم بایستی به صورتی طراحی شده و در محلی نصب شود که برای ساکنین مزاحمتی ایجاد نکند. احتمال دارد در زمان عبور زباله از داخل کانال صدایی تولید شود که موجب آزار ساکنین شود. به همین دلیل محل نصب کانال باید به طور دقیق انتخاب شده و همه جوانب در نظر گرفته شود. علاوه بر این استفاده از قطعات باکیفیت در نتیجه کار نقش بسیار مهمی دارد. 

برای خرید قطعات و دریافت مشاوره نصب سیستم شوتینگ زباله با کارشناسان ما در تماس باشید و اطلاعات لازم در مورد راه اندازی این سیستم را کسب کنید. 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *