نحوه کارکرد شوتینگ زباله

نحوه کارکرد شوتینگ زباله | آشنایی کامل

روزانه مقداری بسیاری زباله در منازل تولید می‌شود و پروسه حمل و جابجایی آنها و همچنین مشکلاتی که برای دفع آنها وجود دارد برای ساکنان ساختمان‌های مسکونی بزرگ یک مشکل جدی محسوب می‌شود. تصور کنید که هر شب تعدادی افراد با کیسه زباله در دست در راهروها در حال رفت و آمد هستند. قرار دادن زباله در بیرون از ساختمان و مشکلات آن نیز بخش دیگری از این پروسه است. افرادی باید راهروها را تمیز کنند، زباله‌ها را به بیرون از ساختمان منتقل کنند و … آلودگی‌های صوتی و … را نیز در نظر بگیرید.

اما با استفاده از سیستم شوتینگ زباله بسیاری از این مشکلات حل شده است. به خصوص در ساختمان‌های بزرگ و برج‌های مسکونی این سیستم بسیار کارآمد بوده و با ایجاد دو دریچه برای زباله‌های بازیافتی و زباله‌های تر به راحتی می‌توان زباله‌ها را تفکیک کرده و بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد. 

سیستم شوتینگ زباله چیست؟ 

شوتینگ زباله سیستمی است که برای دور انداختن زباله‌ها در ساختمان‌ها و انتقال آنها از طبقات مختلف به مخزن زباله مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیستم نه تنها جمع آوری و تفکیک زباله را ساده‌تر می‌کند بلکه در زمان و هزینه‌های نگهداری و نظافت ساختمان‌ها نیز نقش بسیار موثری دارد. در این سیستم یک یا چند دریچه در طبقات مختلف ساختمان تعبیه می‌شود که همگی با استفاده از یک کانال به مخزن زباله متصل می‌شوند. 

زمانی که ساکنان زباله را داخل دریچه می‌اندازند، زباله مستقیما داخل مخزن افتاده و مشکلاتی از جمله چکه کردن آب زباله در راهرو، حمل کردن زباله تا بیرون از ساختمان و نیروی مورد نیاز برای نظافت روزانه راهروها رفع خواهد شد. این سیستم در بیمارستان‌ها و هتل‌ها برای جمع آوری ملحفه‌ها و لباس‌ها نیز استفاده می‌شود و از انتقال آلودگی در محیط جلوگیری می‌کند. 

 

نحوه کارکرد شوتینگ زباله

سیستم شوتینگ زباله چطور کار می‌کند؟ 

سیستم شوتینگ چه برای زباله باشد و چه برای کارهای دیگر، کارکرد مشابهی دارد. این سیستم از سه بخش اصلی کانال، دریچه و مخزن تشکیل شده است. این سیستم به صورتی طراحی شده است که از هر ارتفاعی که زباله به داخل کانال انداخته شود، بدون ایجاد صدای اضافی و آزار دهنده، با استفاده از سرعت گیرهای موجود در کانال، به آرامی به داخل مخزن هدایت می‌شود. زباله‌ها از طریق دریچه به داخل کانال اصلی انداخته شده و پس از طی مسیر در نظر گرفته شده به داخل مخزن انتقال می‌یابند.

در ادامه اجزای تشکیل دهنده سیستم شوتینگ را به طور کامل معرفی خواهیم کرد: 

کانال اصلی 

این قسمت از سیستم شوت زباله با توجه به ارتفاع ساختمان و تعداد طبقات در ساختمان نصب می‌شود و معمولا از جنس گالوانیزه و فولاد ضد زنگ ساخته می‌شود. برای سرعت بخشیدن به فرایند عبور زباله از مسیر، کانال را به شکل استوانه می‌سازند و بسته به تعداد واحدها از اندازه 40 سانتی متری تا 80 سانتی متری مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

کانال سه راهی 

این کانال محل اتصال دریچه‌های مختلف در طبقات است که پس از یک مسیر مشخص به هم متصل شده و به کانال اصلی می‌رسند. این قطعه در میان کانال اصلی سیستم شوتینگ و دریچه‌ها قرار می‌گیرد و زباله را از دریچه‌های متعدد به یک مخزن هدایت می‌کند. 

سیستم شستشو 

یکی از قسمت‌های بسیار مهم این سیستم، شستشوی خودکار کانال است که برای تمیز کردن کانال مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیستم آب را با فشار زیاد به قسمت‌های مختلف می‌پاشد و آلودگی‌های موجود در مسیر کانال را از بین می‌برد. 

دریچه شوتینگ زباله 

معمولا در هر طبقه یک عدد دریچه برای انتقال زباله به مخزن تعبیه می‌شود که از انتشار بوی نامطبوع زباله و ورود حشرات به داخل ساختمان جلوگیری می‌کند. این دریچه از جنس گالوانیزه و فولاد ضد زنگ است و به صورت طراحی شده است که به راحتی باز و بسته می‌شود. 

سرعت گیر 

اگر تعداد طبقات ساختمان خیلی زیاد باشد برای جلوگیری از سقوط زباله از سرعت گیر استفاده می‌شود. سرعت گیرها از پاره شدن کیسه زباله و تولید سر و صدای زیاد جلوگیری می‌کنند و کیسه زباله سالم و بدون پارگی به داخل مخزن انتقال داده می‌شود.

دریچه انتهایی شوتینگ

در قسمت انتهای کانال شوتینگ یک دریچه وجود دارد که هنگام رسیدن زباله باز شده و پس از افتادن در داخل مخزن به صورت خودکار بسته می‌شود. این دریچه به خوبی عایق کاری شده است تا بوی زباله و حشرات به داخل کانال راه پیدا نکنند. 

سیستم تهویه 

برای خارج کردن بوی نامطبوع زباله وجود سیستم تهویه الزامی است. این سیستم هوای داخل کانال و مخزن را به بیرون از سیستم هدایت می‌کند و از انتشار بوی زباله جلوگیری می‌نماید. 

مخزن زباله 

و در نهایت مخزن زباله که محل جمع آوری زباله‌ها است در انتخاب مسیر کانال قرار می‌گیرد و زباله پس از عبور از کانال به داخل مخزن انتقال پیدا می‌کند. مخزن زباله مجهز به کمپرسور است که قادر است حجم زباله‌ها را تا حد امکان کم کند. 

 

نحوه کارکرد شوتینگ زباله

استفاده از شوتینگ زباله چه مزایایی دارد؟

نصب و استفاده از سیستم شوتینگ زباله در آپارتمان‌های بزرگ و پرجمعیت مزایای بسیاری برای ساکنان به همراه خواهد داشت: 

  • این سیستم آسایش و رفاه ساکنین را افزایش می‌دهد و در برجهای بزرگ و ساختمان‌های پرجمعیتی بسیار کاربردی است
  • بهداشت و نظافت ساختمان بهتر رعایت شده و از انتشار آلودگی در راهروها جلوگیری می‌شود 
  • در بسیاری از هزینه‌ها از جمله تمیز کردن راهروها و انتقال زباله صرفه جویی می‌گردد
  • از نفوذ حشرات موذی به داخل ساختمان جلوگیری می‌شود 
  • نیروی انسانی کمتری برای این سیستم مورد نیاز خواهد بود

انواع شوتینگ زباله بر اساس کاربرد 

 

سیستم شوتینگ زباله بر اساس نوع کاربرد به چند دسته تقسیم می‌شوند. رایج‌ترین کاربرد این سیستم برای انتقال زباله‌های تولید شده در واحدهای مسکونی است اما این سیستم کاربردهای دیگری نیز دارد که عبارتند از: 

  • استفاده برای انتقال زباله‌ها در هتل‌ها 
  • استفاده برای جداسازی و انتقال زباله‌های بهداشتی در بیمارستان‌ها 
  • استفاده برای تخلیه نخاله‌های ساختمانی در عملیات ساخت و ساز 
  • استفاده برای تفکیک زباله‌های بازیافتی 
  • استفاده برای تفکیک زباله‌های غیر قابل بازیافت و جداسازی آنها از زباله‌های بازیافتی 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *