مزیت ها و معایب شوتینگ های زباله

مزیت ها و معایب شوتینگ های زباله | آشنایی کامل

یکی از روش‌های مدرن که برای دفع زباله مورد استفاده قرار می‌گیرد، سیستم شوتینگ زباله است که در بسیاری از ساختمان‌های مسکونی بزرگ، هتل‌ها و بیمارستان‌ها کاربرد دارد. این روش بسیاری از کارهای مربوط به دفع زباله را برای ساکنین و کارکنان سهل نموده است و دیگر نیازی نیست برای بیرون گذاشتن زباله مسیر طولانی راهرو و راه پله را طی کنند. 

اما با راه اندازی سیستم شوتینگ دیگر نیازی نیست طبقات ساختمان را طی کنید تا زباله را به بیرون از ساختمان انتقال دهید. سیستم شوتینگ از تمامی طبقات زباله‌ها را به یک مخزن انتقال می‌دهد و دیگر مشکلاتی از جمله کثیف شدن راهروها و آسانسور برای جابجا کردن زباله‌ها وجود نخواهد داشت. اما این سیستم همانند هر سیستم دیگر با مزایا و معایبی همراه است که در این مقاله می‌خواهیم در مورد آنها صحبت کنیم. 

سیستم شوتینگ زباله چیست؟

سیستم شوتینگ زباله از یک کانال بزرگ و مرتفع تشکیل شده است که در انتها به یک مخزن زباله ختم می‌شود. در هر طبقه از ساختمان یک دریچه برای انتقال زباله به کانال تعبیه شده است و زباله از طریق این دریچه به کانال و در نهایت به مخزن زباله انتقال داده می‌شود. این سیستم نه تنها برای دفع زباله بلکه برای انتقال ملحفه‌ها در هتل و بیمارستان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیستم شوتینگ زباله بسیاری از کارها را سرعت بخشیده و نیروی کاری کمتری برای جمع آوری نیاز خواهد بود. 

مزایای سیستم شوتینگ زباله 

همانطور که اشاره شد سیستم شوتینگ زباله در برج‌های مسکونی و ساختمان‌های مختلف استفاده شده و انتقال زباله و ملحفه‌ها را بسیار ساده‌تر می‌کند. استفاده از این سیستم چه در ساختمان‌های مسکونی، چه در ساختمان‌های نیمه کاره و بیمارستان‌ها مزایایی دارد که بدین شرح است:

دفع زباله را آسان‌تر می‌کند

یکی از مشکلات همه ما این است که هر شب یا یک شب در میان باید زباله‌ها را به خارج از ساختمان منتقل کنیم تا بوی نامطبوع آن در خانه منتشر نشود. این کار مستلزم استفاده از کیسه‌های محکم برای جلوگیری از چکه کردن آب زباله، رفتن تا پایین ساختمان و انداختن زباله در سطل‌های مخصوص است. مسلما این پروسه کمی دشوار و خسته کننده خواهد بود و برای هیچ فردی خوشایند نیست که هر شب این کارها را تکرار کند. 

علاوه بر این مشکلاتی از جمله رفت و  آمدهای اضافی، کثیف شدن راهروها و آسانسور و آلودگی صوتی از دیگر مشکلاتی است که برای دفع زباله به روش سنتی وجود دارد. اما با استفاده از سیستم شوتینگ این مشکلات برطرف شده و ساکنان زباله‌ها را بدون نیاز به تردد در طبقات به مخزن زباله می‌اندازند. بدین ترتیب دفع زباله بسیار ساده‌تر و سریع‌تر انجام می‌شود.

 

مزیت ها و معایب شوتینگ های زباله

تفکیک کردن زباله‌ها ساده‌تر می‌شود

در برخی از ساختمان‌ها دو دریچه برای زباله‌های بازیافتی و غیر بازیافتی در نظر گرفته شده است و ساکنان با تفکیک زباله‌ها فرایند بازیافت را تسریع می‌بخشند. زباله‌ها در مخزن‌های جداگانه قرار می‌گیرند و کارکنان به راحتی می‌توانند زباله‌های بازیافتی را جدا کرده و به محل مورد نظر انتقال دهند. زباله‌های غیر بازیافتی نیز با استفاده دستگاه کمپرسور فشرده شده و با حجم کم به محل دفع زباله انتقال داده می‌شوند. 

به طور کلی این کار فرهنگ با تفکیک زباله را در میان ساکنان ترویج داده و افراد در زمان دفع زباله، مراقب هستند که زباله‌های بازیافتی و غیر بازیافتی با هم مخلوط نشوند. این کار به کاهش مصرف کیسه زباله و استفاده از نایلون نیز کمک خواهد کرد. 

در وقت و هزینه صرفه جویی می‌شود

از دیگر مزایای استفاده از سیستم شوتینگ زباله می‌توان به عدم نیاز به رفت و آمد در راهرو، کاهش آلودگی راهروها، کاهش میزان استفاده از آسانسور و عدم نیاز به نیروی کار بیشتر اشاره کرد. بدین ترتیب برق و هزینه کمتری برای تمیز کردن ساختمان صرف می‌شود و زباله‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن جمع آوری می‌شوند. در زندگی امروز که زمان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، این سیستم بسیار کارآمد و مفید خواهد بود.

سطح بهداشت ساختمان بهبود می‌یابد

با استفاده از سیستم شوتینگ دیگر آب زباله در ساختمان جاری نخواهد شد، زباله در اثر پارگی نایلون بر روی زمین نمی‌ریزد، موجودات و حشرات موذی به داخل منازل و ساختمان راه پیدا نمی‌کنند و به طور کلی بهداشت ساختمان بیشتر از پیش رعایت خواهد شد. سیستم شوتینگ دارای سیستم تهویه است و کانال‌ها به طور مرتب شستشو داده می‌شوند، در نتیجه هیچ آلودگی و بوی نامطبوع در ساختمان منتشر نخواهد شد. 

دریچه و کانال‌‌ها نیز به صورتی طراحی شده‌اند که هیچ حشره‌ای نمی‌تواند از این راه وارد ساختمان شده و آرامش ساکنان را بر هم ریزد. سیستم کمپرسور نیز زباله‌ها را فشرده می‌کند و از میزان آلودگی آن می‌کاهد. 

 

مزیت ها و معایب شوتینگ های زباله

معایب سیستم شوتینگ زباله 

البته که سیستم شوتینگ زباله مزایای بسیاری برای ساکنان به همراه دارد اما چندین عیب نیز برای این سیستم ذکر شده است که با هم بررسی خواهیم کرد: 

عدم رعایت بهداشت از سوی ساکنان 

ممکن است برخی از ساکنان بدون استفاده از کیسه زباله مناسب زباله‌ها را در داخل دریچه انداخته و با آلوده کردن کانال مشکلاتی از جمله انتشار بوی نامطبوع و آلودگی را ایجاد کنند. زمانی این سیستم خوب و کارآمد خواهد بود که همه ساکنان به درستی از آن استفاده کنند. یا با انداختن زباله‌های بسیار برزگ مسیر کانال را مسدود کرده و زباله در قسمتی از کانال جمع شده و بوی ناخوشایندی در داخل کانال پخش شود. با وجود این مشکلات سیستم شوتینگ دیگر کارایی لازم را نخواهد داشت و از نظر بهداشت مشکلات بسیاری را ایجاد خواهد کرد. 

احتمال خطر آتش سوزی 

 از دیگر معایب سیستم شوتینگ احتمال آتش سوزی در داخل کانال‌ها است. دریچه‌ها بایستی به طور کامل عایق بندی شده باشند تا هوای اضافی وارد کانال نشود. در صورتی که این نکته رعایت نشده باشد امکان دارد چربی موجود در کانال بر اثر افزایش دما آتش گرفته و این آتش به داخل ساختمان سرایت کند. برای جلوگیری از این اتفاق باید دریچه‌ها به طور مرتب بررسی شوند و اطمینان حاصل شود که به طور کامل بسته می‌شوند. 

شستشوی سیستم شوتینگ 

یکی از مشکلات و معایب این سیستم دشوار بودن شستشوی مخزن و کانال است که اگر به موقع انجام نشود بوی ناخوشایندی در کانال‌ها و مخزن پخش شده و ساکنان را آزار خواهد داد. به همین دلیل در زمان نصب این سیستم بایستی به این نکته دقت داشته که سیستم شستشو قدرت لازم برای تمیز کردن کانال را داشته باشد و مخزن نیز به طور مرتب تمیز شود. 

سخن نهایی

با توجه به مزایا و معایبی که برای سیستم شوتینگ زباله ذکر کردیم به این نتیجه می‌رسیم که اگر این سیستم به درستی راه اندازی شده باشد و از قطعات باکیفیت برای راه اندازی آن استفاده شود، مزایای این سیستم بسیار بیشتر از معایب آن خواهد بود. علاوه بر این فرهنگ استفاده از این سیستم بایستی برای ساکنان و افرادی که از آن استفاده می‌کنند روشن شود تا مشکلاتی که ذکر شد پیش نیاید. 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *